Op avontuur in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Nettie Venne - WaarBenJij.nu Op avontuur in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Nettie Venne - WaarBenJij.nu

Op avontuur in Chiang Mai

Door: Nettie

Blijf op de hoogte en volg Nettie

13 Januari 2009 | Thailand, Chiang Mai

Sinds gisteren ben ik in Chiang Mai, dat bijna in het uiterste noorden ligt. Maar eerst een bezoekje aan Mae Sot: dat bekend staat als de smokkelplek van Thailand. Het is er vergeven van de Chinezen, Burmesen en Laotianen! Eerlijk gezegd kan ik dat niet zien aan hun gezichten: voor mij lijken ze allemaal hetzelfde: zeer aziatisch. En erg vriendelijk allemaal. Om in Mae Sot te komen moest ik met een minibusje 80 km en 3 gebergtes over. Erg mooi, het is niet voor niks dat daar een paar nationale parken zijn. Maar goed, ik wilde dus de grens over naar Burma, oftewel Myanmar. Dat mocht, ik kreeg een stempel van de Thais en de Burmezen moest ik 500 Bath (10 euro) betalen, maar dan moest je wel dezelfde dag nog terug. Nou daar had ik geen moeite mee want het verschil tussen beide landen kon bijna niet groter zijn: wat een chaos en armoede daar. Maar wel weer een hele chique gouden tempel. Na een kort wandelingetje wist ik niet hoe snel ik weer over hun friendshipsbridge terug wilde naar het "rijke" Thailand. Om af te koelen ben ik toen maar naar de kruidensauna van de monniken gegaan. Dat was bijna een net zo groot avontuur: zo primitief heb ik het vanzeleven nog niet gezien. Wel keurig de vrouwen bij de vrouwen (neee, niet bloot!!) en stikkedonker achter een gordijntje waar het grijs zag van de rook en heerlijk rook. Ik kon geen hand voor ogen zien. Tussendoor kon je gratis kruidenthee krijgen die stond te pruttelen op het vuur. Daarna ben ik weer rustig naar huis teruggefietst: omdat het zondag was en weinig verkeer durfde ik dat wel. Dat is vandaag in Chiang Mai wel anders: voor geen goud ga ik hier met een fiets de weg op. Ik kom niet terug van een bezoekje aan de vrouwengevangenis. Daar mogen de vrouwen die bijna vrij komen een beroep leren. Nou masseren kunnen ze in ieder geval beter dan bij de fysiotherapie in Schaijk!!! En ze kunnen ook nog goed koken en mooie handwerkjes maken. Prima project!
Wisten jullie trouwens dat massage hier in Thailand word gezien als iets dat broodnodig is voor je gezondheid? En niet voor de fun! Ik heb nu al verschillende massages gehad waarbij de tranen me in de ogen sprongen van de pijn: de dames weten hun ellebogen en voeten precies op de pijnlijke plekken te zetten. Ik kan nu weer bijna over mijn schouder kijken. Morgen ga ik een dagje koken op het platteland. De aanbiedingen voor raften, elefantriding en trektochten zijn aan mij niet meer besteed. En de tempels heb ik nu ook wel gezien!