Twee miljoen boedda's! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Nettie Venne - WaarBenJij.nu Twee miljoen boedda's! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Nettie Venne - WaarBenJij.nu

Twee miljoen boedda's!

Door: Nettie

Blijf op de hoogte en volg Nettie

05 Januari 2009 | Thailand, Bangkok

Ik heb ze niet geteld, maar 't waren er véél!! Grote, kleine, dikke, dunne, gouden, zilveren, houten, van zeep en wat je allemaal nog meer kan bedenken. Hoe kan een volk zó gelovig zijn? Een hele markt met kraampjes vol boeddabeeldjes en amuletten. Ikzelf hoefde er geen te kopen want gisteren, bij mijn bezoek aan de Golden Mountain kreeg ik er een van een monnik, mèt de beste wensen en veel voorspoed. Natuurlijk had ik wel eerst geofferd! Driehonderdtien treden de gouden berg op, aan heel veel klepels van heel veel klokken gezwengeld om uiteindelijk rondom de gouden koepel te lopen. Net als al die andere Thaise mensen! Boven hing het barstens vol met 20 Bath biljetten als offergaves. Onze pastoor in Schaijk mag hier terecht jaloers op zijn.
Ik ben intussen al helemaal in de Thai mood: alle tempels die ik bij mijn vorige bezoeken heb gemist heb ik bezocht. En 't was zeer de moeite waard. Bangkok bezoeken en niet naar de Wat Po gaan is net zoiets als naar Rome gaan en de Sint Pieter overslaan. En passant ook nog maar even naar de Wat Erun gegaan: een tempel die van buiten helemaal met stukjes China porselein is bekleed. Echt heel kunstig, zo lelijk dat het weer mooi word. Ik heb het er maar druk mee want de Queens gallery wilde ik ook niet overslaan: 3 verdiepingen met kunstwerken, waarvan ik een paar heel aparte heb gefotografeerd voor mijn schilder collega's!
En ja, ik heb ook al mijn eerste Lonely Planet truc overleefd, want dit had ik gelezen: je hebt van je moeder geleerd dat je niet met vreemde mannen mag praten. En als je dat dan toch doet bedenk dan dat zij er niet zijn om jou wat cultuur bij te brengen, maar om je portomonnee lichter te maken. En als ze zeggen dat je niet HIER, maar DAAR naar toe moet, omdat Hier gesloten is, geloof je ze niet. En dat was precies wat er gebeurde vanmorgen: ga niet naar de WAT PO (de Sint Pieter dus) maar naar de big, standing budda. Zei de vriendelijke man op de hoek: en hij zou me wel even brengen natuurlijk!
Ik heb beleefd geweigerd en gaf mezelf achteraf een schouderklopje en mijn allereerste Thaise kruidenmassage kado! Op het terrein van de Wat Po (de grootste van Thailand) is een massage school, waar je een echt koninklijke massage krijgt (480 bath, da's bijna 3 keer zo veel als mijn hotelkamer!) Maar eerrrggg weldadig voor mijn oude nek, ik werd er helemaal blij van. En ook van de heerlijke weldadige Thaise warmte: wat wil een mens nog meer???

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nettie

De werkelijke ontdekkingsreis bestaat niet uit het zoeken van nieuwe landschappen, maar in nieuwe ogen hebben. Marcel Proust, A la recherche du temps perdu

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 180941

Voorgaande reizen:

29 December 2018 - 10 Februari 2019

Filipijnen 2019

31 December 2017 - 15 Februari 2018

Op weg naar de horizon

31 December 2016 - 31 Januari 2017

Thailand 2017

25 Mei 2015 - 12 Juli 2015

Indonesia

29 December 2013 - 17 Februari 2014

Maleisia, Laos en Thailand

30 November 2012 - 08 Januari 2013

Sri Lanka en Zuid India

04 December 2011 - 18 Januari 2012

South India

01 Februari 2011 - 01 Maart 2011

Fly Brazil!

06 Januari 2010 - 10 Februari 2010

Thailand, Laos en Cambodia 2010

22 September 2009 - 13 Oktober 2009

Magisch Marokko

01 Januari 2009 - 16 Februari 2009

Thailand, Laos en Cambodia 2009

Landen bezocht: