Zondagmiddag in Mumbai - Reisverslag uit Bombay, India van Nettie Venne - WaarBenJij.nu Zondagmiddag in Mumbai - Reisverslag uit Bombay, India van Nettie Venne - WaarBenJij.nu

Zondagmiddag in Mumbai

Door: Nettie

Blijf op de hoogte en volg Nettie

02 December 2012 | India, Bombay

Nog 2 uur te gaan voor de nachtbus gaat vertrekken naar Hampi (boven Bangalore). Tot nu toe verliep de reis heel relaxt: bij aankomst in Mumbai had ik nog even wat twijfels toen ik met de taxi naar dit guesthouse werd gebracht: had ik wel een officiele pre-paid taxi? Waarom zo goedkoop (vorig jaar 1800 en nu maar 800!) En waarom stonden er even later een hele rij mensen te wachten op een taxi en kon ik zo maar instappen? En duurde de rit niet te lang (werd ik soms ontvoerd?). Allemaal onzin, maar dit soort gedachten gingen eergisternacht door mijn hoofd. De chauffeur was een katholieke man (te zien aan de rozenkrans op het dassboard) en hij maakte een vriendelijk praatje toen ik vertelde dat ik ook christen was.
Er zijn 20% katholieken, 40% hindoes en 30% islamieten in Mumbai vertelde hij. Na een telefoontje waren we al snel bij Travellers Inn, lang leve internet, thuis al geboekt.
Gek genoeg heb ik het dit jaar uitstekend naar m'n zin in Mumbai: vorig jaar wist ik niet hoe snel ik weg moest komen uit deze miljoenen stad.|
Nu heb ik gisteren tevreden rondgelopen en een kunstgalerie en "the formerly museum the Prince of Wales from Western India". Heel erg mooi en qua temperatuur goed te doen. Geen dikke laag smog boven de stad zoals vorig jaar. Nu, op zondagmiddag is het heerlijk rustig in de stad en ik maak mooie foto's of bekijk vanaf een stoepje naar de mensen. Want terrasjes zijn hier niet: iedereen zit en eet en drinkt vlakbij de eetstalletjes en alles je klaar bent maak je plaats voor de volgende die op je stoepje wil zitten. Vanmorgen maakte ik een prachtige video van de "Pooja" ceremonie: er was een filmploeg aanwezig dus er werd flink uitgepakt. Ik filmde mee totdat ik het niet meer uithield van de rook: moest naar buiten vluchten en even later de andere bezoekers ook. De filmploeg moest noodgedwongen stoppen maar ik had mijn plaatjes binnen. Even later mocht ik foto's maken van een dakloos gezin op de stoep. Ik gaf ze eerst 100 roepees en toen mocht ik aan de slag.
Helaas toen ik even later verder liep stond een van de vrouwen met wat kinderen al voor de drankwinkel: ik zei dat ze eten moesten kopen en geen drank. Ze maakte een eet gebaar dus ik hoop er maar het beste van.

• 02 December 2012 - 10:47

Berthie:

Nettie, gelukkig goed aangekomen. Je eerste dag was naar je zin.
    Ga genieten van al het moois en wij genieten mee. Fijne vakantie.

• 02 December 2012 - 12:57

Marian:

Hoi, het gaat lekker zo te lezen! Vermaak je!

• 02 December 2012 - 14:56

Peter En Mieke:

Hoi Nettie,
    Gek hè dat de ene of de andere dag zo'n verschil kan maken in een stad en als er geen smog is scheelt dat al een hoop. Ons werd ook vertelt dat je niet te lang in Saigon moest blijven maar wij hadden het daar uitstekend naar onze zin. Wel fijn dat je het nu zo naar je zin hebt.
    Bij ons wil het hier nog steeds niet zo vlotten (nog erg verkouden en moe) en als ik jou verhaal dan lees krijg ik heimwee.
    Liefs Peter en Mieke

• 02 December 2012 - 16:02

Lucy:

Hi Nettie
    Glad to hear your trip went well ,enjoy your holiday ,and stay safe .
    love Lucy xo

• 03 December 2012 - 09:42

Truus :

Dag Nettie,
    Gisteravond hebben we gekeken naar de uitzending van de heer Brandt Cortius over India. Het ging over de heilige rivier Ganges en wat daarin zoal gebeurt. Dat is niet mis!! Hij ontmoette veel mensen, hindoes, die een apart sterk geloof hebben! Dat is eens wat anders dan hier...
    Shiva is de grote God en zit overal in, zelfs in de thee en in de stenen en dat alleen als je er in geloofd.
    Cortius was dacht hij niet spiritueel genoeg. Heb jij daar ook zulke ervaringen??

Jouw 2e email uit Mumbay is zeer interessant en wat nu opvalt dat is 20% katholiek in zo´n miljoenenstad als Mumbay. Werken daar ook de zusters van moeder Teresa? Inderdaad je kunt in India ook goed meedoen en alles over je heen laten gaan zoals hindoes ook doen.
    Goed verblijf en goed weer thuiskomen.
    Truus

• 03 December 2012 - 18:23

Jo:

DAG NETTIE wat goed om te horen dat het goed gaat geniet er maar van gr. jo

• 03 December 2012 - 18:32

San:

Ha mams,

Oh heerlijk, ik ben toch wel een beetje jaloers. Zeker nadat de eerste sneeuw hier is gevallen, je bent net op tijd weg. Leuk dat je Mumbai nu dan toch een beetje hebt gezien. Geniet er van.

Liefs Sandra

• 04 December 2012 - 05:52

Nettie:

Maar sneeuw is ook leuk (voor even!). Reactie op de vraag van Truus: nee ik ben ook niet spiritueel: anders zou ik wel op een van de vele Yoga courses gaan die hier worden gegeven. Gisteren toen ik over het templecomplex van Hampi liep, en een gids me er alles over wilde vertelde zei ik hem vriendelijk dat "The story too long and too much is for my head: one ear in other ear out"