Per ongeluk! - Reisverslag uit Parnaíba, Brazilië van Nettie Venne - WaarBenJij.nu Per ongeluk! - Reisverslag uit Parnaíba, Brazilië van Nettie Venne - WaarBenJij.nu

Per ongeluk!

Door: Nettie

Blijf op de hoogte en volg Nettie

20 Februari 2011 | Brazilië, Parnaíba

Nog niet zo lang geleden heb ik beweerd dat ik de lange afstand naar Fortaleza teurg zou vliegen.
Dat heb ik niet gedaan en gelukkig maar, want dat zou pas ècht stom geweest zijn. Niet alleen had ik dan de Lencois gemist maar nog erger, de meest avontuurlijke survival tocht van al mijn reizen. Intussen had ik uitgevonden dat ik langs de kust in etappes terugkon naar Fortaleza. Om 09.00 uur stapte ik met rugzak en al in een 4x4 vrachtwagen om zo via onverharde weg, lees: via diepe karresporen, moeras en duinen naar Paulino Neves te reizen. De `gewone` lijndienst dus. Er waren nog 4 andere passagiers.
Nog (bijna) nooit zag ik zo´n prachtig stuk ruige natuur (en geen toerist te bekennen want die gaan allemaal duur betalen voor buggy tochten door de duinen van Canoa!
Af en toe stopte de chauffeur om een (naar garnalen stinkend) pakje af te leveren in een hutje in niemandsland. Intussen kwamen donkere wolken opzetten, nog vlug, al hobbelend, een paar foto´s maken en toen ging het zeil over het dak, gelukkig wel doorzichtig zodat ik kon zien hoe de chauffeur probeerde om een weg te vinden dóór het water, over duinen en door moerassen. Ik zag een kudde geiten en wat kleine zwarte varkentjes wegvluchten voor onze vrachtauto. Ik was toch lichtelijk ongerust want er viel wel erg veel water en zouden we echt over dat hoge duin moeten?
Niet zeuren muts (zei ik tegen mezelf want de andere passagiers verstaan me toch niet), de wagen kan hooguit kantelen en het water is niet zó diep dat je verdrinkt.
De rit zou 40 km lang zijn en toen we in Paulino aankwamen scheen de zon alweer. Pas dagen later hoorde ik dat dit de enige man was die de rit wil doen, om reden dat de wagens met grote regelmaat vastlopen in de swamp (moeras). Maar ja, wat niet weet wat niet deert he? Het gebied waar we net doorheen reden behoort overigens allemaal tot de Lencois, de beddelakens dus. Ze waren wel èrg nat deze keer! Hoe dan ook, hier moest worden overgestapt om in Tutoia, en daarna in Parnaiba te kunnen komen. Helaas een spiksplinter nieuwe asfalt weg aangelegd.
Onderweg leer ik Gabrielle Sayegh (turks-libanees) en haar Braziliaanse man Joao kennen en vanaf dat moment gaat het allemaal vanzelf. Met z´n drieen willen we in Parnaiba `De deltas dos Americas`gaan zien. Hierna heb ik wel genoeg avontuur voor deze reis gehad, dus vanaf vandaag: rustig aan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Parnaíba

Nettie

De werkelijke ontdekkingsreis bestaat niet uit het zoeken van nieuwe landschappen, maar in nieuwe ogen hebben. Marcel Proust, A la recherche du temps perdu

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 180931

Voorgaande reizen:

29 December 2018 - 10 Februari 2019

Filipijnen 2019

31 December 2017 - 15 Februari 2018

Op weg naar de horizon

31 December 2016 - 31 Januari 2017

Thailand 2017

25 Mei 2015 - 12 Juli 2015

Indonesia

29 December 2013 - 17 Februari 2014

Maleisia, Laos en Thailand

30 November 2012 - 08 Januari 2013

Sri Lanka en Zuid India

04 December 2011 - 18 Januari 2012

South India

01 Februari 2011 - 01 Maart 2011

Fly Brazil!

06 Januari 2010 - 10 Februari 2010

Thailand, Laos en Cambodia 2010

22 September 2009 - 13 Oktober 2009

Magisch Marokko

01 Januari 2009 - 16 Februari 2009

Thailand, Laos en Cambodia 2009

Landen bezocht: