Oversteken naar Alcantara - Reisverslag uit Alcântara, Brazilië van Nettie Venne - WaarBenJij.nu Oversteken naar Alcantara - Reisverslag uit Alcântara, Brazilië van Nettie Venne - WaarBenJij.nu

Oversteken naar Alcantara

Door: Nettie

Blijf op de hoogte en volg Nettie

15 Februari 2011 | Brazilië, Alcântara

Zoals gebruikelijk ga ik tijdens het verkennen van een nieuwe plek, in dit geval was dat Sao Luis, alvast uitzoeken hoé- en wanneer ik er weer weg kan. Dat was deze keer niet zo moeilijk: 400 meter met de rugzak op naar beneden lopen is wel te doen, zeker als je er vroeg bij bent want dan is het nog lekker koel.
Dus stap ik om 09.00 uur gepakt en gezakt op de catamaran naar Alcantara, een tochtje van een uur. Veel langer moet het ook niet duren want zo tegen 10.00 word je zowat gestoofd op de boot.
Had gelezen in de Lonely Planet dat het lopen naar het historische centrum in 20 minuten zou kunnen, dus ik doe heel stoer en begin te lopen: is goed voor de conditie en ik spaar 10 reais uit.(afzetters die taxichauffeurs). Maar natuurlijk is het véél verder, véél stijler en véél heter dan ik dacht. Maar deze stomme trut is té koppig om een taxi te nemen. Dan eerst maar lunchen en even uitrusten. Lang verhaal kort: uiteindelijk moet ik tóch een taxi nemen, want Pousada Bela Vista blijft onvindbaar.En al leggen al die lieve mensen van Alcantara me vijf keer uit dat ik bij de 1ste splitsing links, bij de ruine rechts, en bij het circus rechts moet aanhouden en dan na 400 meter... Maar dàt versta ik natuurlijk niet in het Portugees al probeer ik te kijken of ik het allemaal snap!
Hoe dan ook: Bela Vista is prachtig, niet alleen het uitzicht, maar de plek zelf is uniek: alles rammelt, klingelt en belt, je kan er uren rondlopen en je verwonderen over zoveel creativiteit. Dit is ook de plek waar de scarlet Ibis te vinden is: een prachtige rode vogel op hoge poten. De 2e dag loop ik terug naar het plaatsje om de historische gebouwen en musea te bekijken. Helaas is het zaterdag en dan is alles gesloten, behalve die ene mooie kerk waar een vriendelijk meisje `dank je wel` zegt als ik een muntje in het offerblok gooi. Later hoor ik dat een Nederlandse priester daar woont. Ik ben ´s morgens al om 08.00 uur op stap gegaan en zo tegen 11.00 uur slenter ik weer terug totdat mijn oog valt op `Salao da Mada`. De kapperssalon van Mada dus. Prachtig felroze en blauw geschilderd. Tijd voor een knipbeurt. Mada spreekt geen woord Engels en ik idem Portugees dus ze mag haar gang gaan. Ik hou 1,5 cm tussen duin en wijsvinger en zoveel mag eraf. Zwijgend was ze me (met koud water natuurlijk) en knippen heeft ze vaker gedaan. Ik kan intussen via de spiegel TV kijken, waar de hele lijdensweg van Christus in kleur is te volgen. Aan de overkant heeft circus Porto Rico zijn tenten opgeslagen.(helaas, nog steeds geen foto´s).
Voor de rest van de dag doe ik een
`whole lot of nothing`en zie in de verte, boven Sao Luis donkere onweerswolken komen opzetten met af en toe een bliksemflits.
De prijs-kwaliteit verhouding van Bela Vista is helemaal fout maar het is een uitzicht om nooit meer te vergeten!!