Door de backwaters van Kerala - Reisverslag uit New Delhi, India van Nettie Venne - WaarBenJij.nu Door de backwaters van Kerala - Reisverslag uit New Delhi, India van Nettie Venne - WaarBenJij.nu

Door de backwaters van Kerala

Door: Nettie

Blijf op de hoogte en volg Nettie

29 December 2011 | India, New Delhi

Na ruim 3 weken vind ik mezelf al aardig aangepast aan de Indiase gewoontes: zo eet ik al tijden met mijn rechterhand, heb nog helemaal geen toiletpapier gebruikt (of servetjes) en als ik naar buiten ga is het niet met blote armen of benen. Maar hier in Kerala kreeg ik gistermorgen een mini-rolletje WC-papier en vanmorgen had ik zelfs een mes en vork bij het ontbijt. Was weer even wennen. Oh en dan vergeet ik de lekkere koude emmerdouches nog: overal staat een groot formaat emmer in de douche met een plastic litermaat om als schep-douche te gebruiken. Meestal komt er geen water uit de douchekop die er wel boven hangt. Als er toevallig warm water is komt dat ook gewoon uit een kraantje.
Simpel toch? Op zich vind ik het systeem zo slecht nog niet. Wat ik ook erg goed vind hier is dat plastic zakken (kleine en grote) heel schaars zijn, mijn mandarijntjes werden gisteren alle vier in kranten gewikkeld met een touwtje er omheen.
Kranten zijn hier sowieso multifunctioneel: eerst worden ze stukgelezen (interessante politieke discussie hier!), daarna worden ze in vierkantjes gescheurd en aan een haakje bij de deur gehangen (om je handen te drogen als je van het toilet komt). Ook alle snacks gaan in krantenpapier. Stel nou dat al die 1, 5 miljard Indiers plastic zakken en wegwerpluiers en maandverband gaan kopen en dat wordt allemaal door het raam gekieperd? Je moet er toch niet aan denken. Gelukkig is het tij aan het keren: vooral hier in Kerala zie je veel borden met "plastic free zone". Ik zie hier zelfs af en toe een vuilophaal karretje voorbijkomen. Nee het komt wel goed met India. Voor wat de corruptie betreft: daar hebben ze nog een lange weg te gaan. Negentig procent van het systeem is corrupt hier, vertelde iemand me, en dat kan je met eigen ogen zien!|
Intussen heb ik weer erg veel moois voorbij zien komen: de "kerstviering" in Alleppey was geweldig, en er was een soort gecombineerde land- en tuinbouw/50+/huishoudbeurs in de stad dus alles bij elkaar keek het zwart van de mensen. Ik heb nog met een computerquizje meegedaan want natuurlijk is het een hele eer als er een vreemdeling mee wil doen! Er stond (alweer) een prachtige tempel naast de Gowri -residence, waar ik was en dat was weer heel bijzonder: de hele nacht door trom-geroffel, bel-gerinkel en allerlei andere rituelen. Gewoon oordopjes indoen als het teveel wordt.
Maar dan de Backwaters van Kerala: die worden ook wel het Venetie van het zuiden genoemd. Ik ben gewoon met de veerboot, om half 8 's morgens, 2,5 uur door de binnenwateren gevaren. Ik hoop dat de foto's voor zich spreken. Vandaag neem ik een dagje rust in Kottayam om morgen naar een vogelnatuurpark te gaan!
Tis haast te veel moois voor zes weken!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

South India

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2012

Happy Pongal!

14 Januari 2012

Aan het eind van de weg en weer terug!!

10 Januari 2012

Opmerkelijk!

04 Januari 2012

Een regenachtig Oudjaar!

29 December 2011

Door de backwaters van Kerala
Nettie

De werkelijke ontdekkingsreis bestaat niet uit het zoeken van nieuwe landschappen, maar in nieuwe ogen hebben. Marcel Proust, A la recherche du temps perdu

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 517
Totaal aantal bezoekers 180914

Voorgaande reizen:

29 December 2018 - 10 Februari 2019

Filipijnen 2019

31 December 2017 - 15 Februari 2018

Op weg naar de horizon

31 December 2016 - 31 Januari 2017

Thailand 2017

25 Mei 2015 - 12 Juli 2015

Indonesia

29 December 2013 - 17 Februari 2014

Maleisia, Laos en Thailand

30 November 2012 - 08 Januari 2013

Sri Lanka en Zuid India

04 December 2011 - 18 Januari 2012

South India

01 Februari 2011 - 01 Maart 2011

Fly Brazil!

06 Januari 2010 - 10 Februari 2010

Thailand, Laos en Cambodia 2010

22 September 2009 - 13 Oktober 2009

Magisch Marokko

01 Januari 2009 - 16 Februari 2009

Thailand, Laos en Cambodia 2009

Landen bezocht: