Door de backwaters van Kerala - Reisverslag uit New Delhi, India van Nettie Venne - WaarBenJij.nu Door de backwaters van Kerala - Reisverslag uit New Delhi, India van Nettie Venne - WaarBenJij.nu

Door de backwaters van Kerala

Door: Nettie

Blijf op de hoogte en volg Nettie

29 December 2011 | India, New Delhi

Na ruim 3 weken vind ik mezelf al aardig aangepast aan de Indiase gewoontes: zo eet ik al tijden met mijn rechterhand, heb nog helemaal geen toiletpapier gebruikt (of servetjes) en als ik naar buiten ga is het niet met blote armen of benen. Maar hier in Kerala kreeg ik gistermorgen een mini-rolletje WC-papier en vanmorgen had ik zelfs een mes en vork bij het ontbijt. Was weer even wennen. Oh en dan vergeet ik de lekkere koude emmerdouches nog: overal staat een groot formaat emmer in de douche met een plastic litermaat om als schep-douche te gebruiken. Meestal komt er geen water uit de douchekop die er wel boven hangt. Als er toevallig warm water is komt dat ook gewoon uit een kraantje.
Simpel toch? Op zich vind ik het systeem zo slecht nog niet. Wat ik ook erg goed vind hier is dat plastic zakken (kleine en grote) heel schaars zijn, mijn mandarijntjes werden gisteren alle vier in kranten gewikkeld met een touwtje er omheen.
Kranten zijn hier sowieso multifunctioneel: eerst worden ze stukgelezen (interessante politieke discussie hier!), daarna worden ze in vierkantjes gescheurd en aan een haakje bij de deur gehangen (om je handen te drogen als je van het toilet komt). Ook alle snacks gaan in krantenpapier. Stel nou dat al die 1, 5 miljard Indiers plastic zakken en wegwerpluiers en maandverband gaan kopen en dat wordt allemaal door het raam gekieperd? Je moet er toch niet aan denken. Gelukkig is het tij aan het keren: vooral hier in Kerala zie je veel borden met "plastic free zone". Ik zie hier zelfs af en toe een vuilophaal karretje voorbijkomen. Nee het komt wel goed met India. Voor wat de corruptie betreft: daar hebben ze nog een lange weg te gaan. Negentig procent van het systeem is corrupt hier, vertelde iemand me, en dat kan je met eigen ogen zien!|
Intussen heb ik weer erg veel moois voorbij zien komen: de "kerstviering" in Alleppey was geweldig, en er was een soort gecombineerde land- en tuinbouw/50+/huishoudbeurs in de stad dus alles bij elkaar keek het zwart van de mensen. Ik heb nog met een computerquizje meegedaan want natuurlijk is het een hele eer als er een vreemdeling mee wil doen! Er stond (alweer) een prachtige tempel naast de Gowri -residence, waar ik was en dat was weer heel bijzonder: de hele nacht door trom-geroffel, bel-gerinkel en allerlei andere rituelen. Gewoon oordopjes indoen als het teveel wordt.
Maar dan de Backwaters van Kerala: die worden ook wel het Venetie van het zuiden genoemd. Ik ben gewoon met de veerboot, om half 8 's morgens, 2,5 uur door de binnenwateren gevaren. Ik hoop dat de foto's voor zich spreken. Vandaag neem ik een dagje rust in Kottayam om morgen naar een vogelnatuurpark te gaan!
Tis haast te veel moois voor zes weken!!