City of Angels - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Nettie Venne - WaarBenJij.nu City of Angels - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Nettie Venne - WaarBenJij.nu

City of Angels

Door: Nettie

Blijf op de hoogte en volg Nettie

07 Februari 2010 | Thailand, Bangkok

"Stad van de Engelen" zo wordt Bangkok ook wel genoemd. Het is lekker warm hier, zo warm dat zelfs wij ons regelmatig terugtrekken in onze kamer met airco. Toch blijft leuk het om je met een tuk-tuk door de stad te verplaatsen want daar waait het heerlijk fris doorheen. We zijn onze laatste zondag begonnen met een ontbijtbuffet in het chique Siam Riverside hotel. Wij zitten in het goedkope zusje daarvan: het Siam II Guesthouse maar mogen (tegen een vergoeding) gaan zwemmen en ontbijten in het hotel. Daarna hebben we ons naar de enorme (grootste ter wereld?) weekend markt laten brengen. Je kan ons beter vragen wat ze daar niet hebben! We werden door onze tuktuk jongen min of meer verplicht naar het "exportcentrum" gebracht. Werden daar chique welkom geheten met een glaasje water, kregen een rondleiding langs de slijperijen, wandelden door de grote winkel en kochten natuurlijk niets!
Toen de grond ons - na een uur - letterlijk te heet onder de voeten werd bij de weekendmarkt, heb ik mijn kleine zusje meegenomen in de Skytrain en die is altijd zwaar gekoeld, wat wel lekker is voor even. Vèr beneden ons zagen we hoe vol en chaotisch Bangkok is. Nadeel van de skytrain is dat hij maar tot aan het Victory-monument gaat dus moesten we het laatste stukje overbruggen met een tuk-tuk. Het was nog steeds razend druk in de stad en jawel hoor, voor ons knalde een tuk-tuk tegen een auto. Maar over het algemeen gebeuren er weinig ongelukken. Dat is misschien ook te danken aan de Aziaten die zich nooit of te nimmer druk zullen maken. Over niets! Boos worden is zéér ongepast en betekent veel gezichtsverlies.
En hoe was Cambodia hoor ik sommigen van jullie nu vragen. Wel, ik las vandaag dit gezegde ergens:
"The best thing to do something new is that you've never been there": het beste om iets nieuws te ondernemen is dat je daar nog nooit bent geweest.Oftewel: de eerste kennismaking is de beste, want ik herkende Siem Reap na 4 jaar nauwelijks terug. Het schijnt dat het aantal toeristen naar Ankor Wat in die tijd van 300.000 naar 2 miljoen is gestegen. En die 2 miljoen willen allemaal de tempels bezoeken. Da's een. Ten tweede: er stroomt blijkbaar zoveel geld binnen dat ze alle tempels tegelijk kunnen restaureren. Dus allemaal steigers. Gelukkig heb ik nog foto's van de Ankor Wat zónder steigers van 4 jaar geleden.
Ons Miek en ik waren het er over eens dat we de beroemde boottocht over het Tonlé Sap meer zeker niet mochten overslaan.
Zelfde verhaal als boven: heel veel toeristen op een veels te grote boot door de smalle rivier, met laagstaand water - en honderden stoeiende kinderen - moet varen. De bevolking leeft op die rivier en ze schijnen een extreme hekel aan die boten te hebben. Gelijk hebben ze want het is een levensgevaarlijke situatie die onmiddelijk verboden zou moeten worden.
En wij kunnen het weten want eerst ramde onze boot een kleine vissersboot, moest vervolgens uitwijken naar rechts en voer recht op een groepje huizen in het water. Grote paniek! Gelukkig zijn er geen mensen gewond maar het huis heeft flinke schade opgelopen. Wij kregen niet mee hoe de bootsman dit heeft opgelost.
Na 10 uur, waarvan 5 in de brandende zon op het dek - kwamen we eindelijk in Battambang aan. Daar zijn we daags erna gelijk vertrokken, de grens over, naar Bangkok.
Verder gaat het prima met ons, we hebben veel herinneringen aan vroeger opgehaald en we hebben ons uitstekend vermaakt.
Maar volgens ons Miek heb ik mijn vroegere reizen iets te rooskleurig beschreven: zij vindt de reis veel zwaarder dan ze had verwacht.
Ik bedoelde dus eigenlijk te zeggen, dat het organiseren van zo'n reis een peuleschil is. Het reizen zelf is behoorlijk pittig en je moet zeker een goede conditie hebben. Als je die niet hebt dan krijg je 'm wel tijdens het reizen.

• 07 Februari 2010 - 11:22

Peter:

Nettie en Mieke, jullie zijn meer dan welkom thuis, tot woensdag!!

• 07 Februari 2010 - 14:12

Bergjes Zeeland:

Hoi Nettie, wij hebben je reizen ook nooit onderschat. Wij hadden ook altijd veel bewondering als wij lazen over de verschillende dingen die jij ondernam! Chapeau!
    Geniet samen van deze paar dagen en tot gauw.
    Kees en Dorien

• 07 Februari 2010 - 14:29

Sandra:

Ha mams,

Het grote verschil van Siem Riep in 4 jaar klopt niet. Wij zijn er in 2006 geweest dus 3 jaar geleden en ook toen was het al erg toeristisch. Ik denk dat je 4 jaar geleden niet in het hoog seizoen bent geweest en daarom heel wat rustiger was. Jammer dat je in Battambang niet meer een tocht op een scooter door de omgeving hebt gemaakt, dat vonden wij toen echt prachtig. Geniet nog van de laatste dagen in Bangkok en tot woensdag.

Liefs Sandra

PS Gisteren bij ons Sil geweest en Bo mee in bad gedaan, kei leuk. Ze lacht zelfs.

• 07 Februari 2010 - 15:50

Lucy:

Nettie Mieke
    Followed your trip and
    you two had a good time plus nice weather .
    Pat is hometoday with me .
    HAVE A GOOD TRIP HOME .
    Love Lucy ,Pat .xoxo

• 07 Februari 2010 - 17:13

Nel Cloosterman:

Geweldig verhaal weer.
    Doe de groeten aan je zus en welkom thuis op Luijtenbroek.
    Dank voor je mooie verhalen.
    nel cloosterman