I hate Fez....!!! - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Nettie Venne - WaarBenJij.nu I hate Fez....!!! - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Nettie Venne - WaarBenJij.nu

I hate Fez....!!!

Door: Nettie

Blijf op de hoogte en volg Nettie

09 Oktober 2009 | Marokko, Marrakesh

I hate Fez.. en dus ben ik gisteren (zonder Henk) met de trein teruggereisd naar hier, good old Marrakech.Hoe dat zo is gekomen? Het lag zeker ook aan de hitte; die liep in Azrou al op tot maar liefst 43 graden!!! We vertrokken te laat op de dag: als je om 11 uur in de morgen nog vervoer moet regelen dan ben je al te laat: de hitte is dan niet te harden. We gingen met 3 Duitse vrouwen in een Grand taxi op weg naar Fez, dat overigens maar een uurtje rijden is. Wel eens met zessen in een taxi gezeten? En Henk heeft nog voor een persoon extra betaald want er moeten 7 personen in kunnen: hoe?? Dat vroegen wij ons ook af. Afijn halverwege vraagt Henk of de chauffeur kan stoppen omdat hij weer eens iets wilde kopen. Dat mocht voor 5 min en 50 dirham extra. Henk betaalde 100 en kreeg de 50 niet terug! Toen kregen die 2 ruzie daarvoor in de taxi waar de honden geen brood van lusten. Ik vond het levensgevaarlijk want dit toneelstukje voor 2 heren speelde zich af onder het rijden op een smalle kronkelige weg met behoorlijk wat verkeer.Het bleek dat Henk de Franse taal genoeg meester was om dit spelletje te kunnen winnen! De vrouwen achterin waren muisstil en mijn nek zat intussen behoorlijk klem.
Maar goed we kwamen in Fez aan en moesten meteen dwars door de souq (groente en vleesmarkt) waar het stonk naar diarree en maandverband of een kruising daar tussenin! Het door ons gekozen hotel was vol en uiteindelijk vonden we een (bloedheet) celletje met 2 bedden en 1 klein raampje. Oke, dan maar meteen op verkenning door de medina van Fez, dat bestaat uit duizenden smalle, natuurlijk bloedhete straatjes. Met daarin heel veel toeristen (teveel!), ezelskarren en marrokanen die iets aan je willen verkopen. Jullie begrijpen het al: dit was mijn dag niet, dus na een nacht in mijn cel wist ik daags erna te ontsnappen. Henk wilde niet mee maar ik stapte om 10 voor 9 al op de trein terug naar Marrakech; en ik had al ontbeten ook. In de trein had ik een superdeluxe airco coupee voor mij alleen en de koffiekar kwam regelmatig langs! Het was een verademing om weer terug te zijn op het Djemaa El Fna plein! Natuurlijk te laat om nog een behoorlijk hotel te vinden maar dat was het eerste wat ik deed vanmorgen. Resultaat: ik werd door een aardige marrokaan naar Riad Fantasia gebracht: 3 nachten voor 600 dirham (circa 60 euro).
Even uitleggen wat een Riad is: een Marrokaans huis dat gasten ontvangt op de manier zoals zij leven. In het midden is een courtyard met fontein, alles is bont betegeld en er zijn prachtig bewerkte deuren, op het dak is een tent met kussen waar het heerlijk doorheen waait. Op deze manier merk je weing van de hitte.
Vanmiddag heb ik een aardig museum bezocht en nog maar weer eens een ring gekocht. En ook nog een heel mooi donkerblauw/grijs G-Star overhemdje voor Bram.
En ook alvast online ingecheckt voor de terugreis van a.s dinsdag. En passant ok nog een Italiaanse Marrokaan geholpen met inchecken want hij wist niet hoe het moest.
Ik kwam hem net nog op straat tegen en hij bedankte me blij in het marrokaans.
Het gaat goed dus niets om je zorgen over te maken.























,





































Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Marokko, Marrakesh

Nettie

De werkelijke ontdekkingsreis bestaat niet uit het zoeken van nieuwe landschappen, maar in nieuwe ogen hebben. Marcel Proust, A la recherche du temps perdu

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 180908

Voorgaande reizen:

29 December 2018 - 10 Februari 2019

Filipijnen 2019

31 December 2017 - 15 Februari 2018

Op weg naar de horizon

31 December 2016 - 31 Januari 2017

Thailand 2017

25 Mei 2015 - 12 Juli 2015

Indonesia

29 December 2013 - 17 Februari 2014

Maleisia, Laos en Thailand

30 November 2012 - 08 Januari 2013

Sri Lanka en Zuid India

04 December 2011 - 18 Januari 2012

South India

01 Februari 2011 - 01 Maart 2011

Fly Brazil!

06 Januari 2010 - 10 Februari 2010

Thailand, Laos en Cambodia 2010

22 September 2009 - 13 Oktober 2009

Magisch Marokko

01 Januari 2009 - 16 Februari 2009

Thailand, Laos en Cambodia 2009

Landen bezocht: