Bangkok Post - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Nettie Venne - WaarBenJij.nu Bangkok Post - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Nettie Venne - WaarBenJij.nu

Bangkok Post

Door: Nettie

Blijf op de hoogte en volg Nettie

24 Januari 2014 | Thailand, Bangkok

Ja, plannen zijn snel veranderd: ik zou van Krabi, in het zuiden, naar Hua Inn gaan, had zelfs het buskaartje al. Eerst worden er een paar back-packers verzameld in een busje, die worden overgezet in een groter busje en een paar honderd km verderop naar Surat Tani gebracht. Prachtige route overigens. Daar aangekomen, en inmiddels is het donker, wordt het spul in een grote dubbeldekker bus gezet. Met rugzak en al. Ik had me net geinstalleerd voor de nacht toen een mevrouw me kwam vertellen dat de bus niet in Hua Inn zou stoppen en of ik de laatste 50 km met de taxi wilde gaan en of dat Oke was?? Nee, zei ik nogal kortaf! De mevrouw zweeg beduusd en liep weg.
Even later, toen de kaartjes werden gecontroleerd zei ik dat ik bleef zitten tot in Bangkok. Dat kon alleen maar als ik 200 baht bijbetaalde. Oke dan! Ik zag mezelf echt niet midden in de nacht, bij een benzinepomp op de snelweg een taxi nemen. Afijn het had nog heel wat voeten in de aarde voor het zover was maar zo ben ik dus in Bangkok beland, 3 dagen geleden in de vroege morgen.
In Krabi was het overigens nog heel gezellig tot de laatste dag want er werd daar een grote protestbijeenkomst door de PDRC (People Democratic Reform Commitee) gehouden. Heel massaal, heel vredig en overal stonden eettentjes en kon je rood-wit-blauw-wit-rode vlaggetjes, fluitjes en T-shirts komen. In de grote tent zaten een heleboel mensen te luisteren naar de (opruiende) toespraak van bovengenoemde partij. Ik verstond er helemaal niks van en ook toen ik links en rechts vroeg of er iemand Engels sprak wilde niemand iets zeggen. Ook goed, dus toen heb ik maar een T-shirt gekocht waarop met grote letters stond "SHUTDOWN-BANGKOK" en een donatie gedaan. Want natuurlijk wist ik wel ongeveer waar het over ging: Linqkwing Shinawatra, de zus van de de al eerder weggejaagde Taksin, moet nu toch ook echt weg volgens heel veel Thai. Stiekem zag ik overal vlaggetjes die vlug werden weggestopd (in het hotel) en in de krant die ik hier in Bangkok las stonden meer verhalen van buitenlanders die sympatiseerden met de bevolking.
Op de demonstratie moest ik op de foto met de duim omhoog en iedereen was even vriendelijk!
Er stonden 2 militairen rustig toe te kijken en de toespraken gingen uuuren door! Daarna reden er nog allemaal geluidswagens door de stad om de standpunten te verkondigen.
Toen ik nog diezelfde avond onverwacht met de bus naar Bangkok bleek te gaan heb ik het T-shirt maar weggestopt want als de hoofdstad echt shut-down gaat heb ik een probleem. Ook hier in Bangkok zal ik het maar niet dragen in het openbaar, maar het doet wel prima dienst als nachthemd (binnenste buiten, met de opdruk aan de binnenkant).
Tot mijn stomme verbazing - nog nooit meegemaakt tijdens al mijn reizen - kon ik de eerste avond naar de Nederlandse TV kijken: ik zag Boer zoek vrouw, de Wereld Draait Door en het Journaal. Waarin ik hoorde dat de noodtoestand is afgekondigd in Thailand. Hè?? Want hier is het overal rustig, zeker in het backpacker gedeelte van Lambutri en Kaosan road.
Oke, misschien wel iets tè rustig maar niks aan de hand.
Inmiddels ben ik verhuisd naar een goedkoper hotel, waar ik geen nederlandse TV heb maar wel uitgebreid de krant kan lezen: de rijstboeren zijn al maanden niet meer betaald door de overheid en de transparantie laat ook veel te wensen over. Kortom, men vindt het geen echte Democratie! Ik zou ook demonstreren in zo'n geval.
Maar, zoals de Australische jongen in de krant zei: demonstreren kan hier wel: in SIngapore hadden ze alllang de straten leeggespoten!
Binnenkort (de 26ste of de 2e febr) worden hier vervroegde verkiezingen gehouden dus nu lijkt het me toch verstandiger om verder te gaan. Vanavond om 8 uur ga ik met de nachttrein naar Nong Khai, dan de grens over naar Vientiane, de hoofdstad van Laos en dan via Luang Prabang weer terug, het Noorden van Thailand in.
Dat moet ik zo doen, want omdat ik Thailand ben binnengekomen via een achterdeurtje (Pak Bara), mag ik maar 14 dagen blijven, maar ik mag wel gewoon weer terug komen voor nog eens 14 dagen Thailand.
Overigens is het stikgezellig in Lambutri, er is niet veel veranderd en ik haal veel herinneringen op aan eerdere verblijven hier, waarvan 1 keer met mijn zus Mieke. Erg leuk om de 1ste nacht in Siam Guesthouse 2 te zijn! Voor de rest is het alleen maar lezen, wandelen want verder de stad in gaan is niet verstandig (denk ik). Gisteren heb ik nog wel een uitstapje meegedaan naar de Floating Market, die had ik nog nooit gezien. Behalve dat de route er naar toe door landelijk gebied gaat en erg mooi is, is die drijvende markt een "Tourist Trap" van de eerste orde. Nog erger dan Volendam!!
Ik laat het hier weer even bij!!

  • 24 Januari 2014 - 09:45

    Elly Megens:

    Nettie ik heb al je verslagen en foto"s gelezen en gezien
    het lijkt me weer een hele beleving. Pas goed op jezelf en nog heel veel plezier.
    gr Elly en Jo

  • 24 Januari 2014 - 10:57

    Truus:

    Met plezier en met verbazing jouw laatste verslag gelezen.
    Je moet wel durf hebben om zo te reizen. Het lijkt me moeilijk om in een onbekende wereld je verstaanbaar te maken en de inwoners van Thailand te begrijpen. Maar blijkbaar gaat het je goed af.
    Het is weer een spannend verhaal geworden en mooie foto's. We kunnen zo ook een beetje met je meeleven.
    Wij zien uit naar het volgende reisverslag. Veel plezier.
    gr. Gerard en Truus

  • 24 Januari 2014 - 14:44

    Marian:

    Nou, een heel verhaal! Bijna allemaal leuk, behalve dan die bus naar Bangkok!
    En je hebt weer prachtige foto's!
    Eentje vind ik heel erg leuk, die waar je met die andere mensen op staat.
    Zou het t-shirt nderdaad maar een beetje 'afzijdig' houden.
    Groetjes en tot je volgende verhaal
    Liefs M

  • 24 Januari 2014 - 16:32

    Lucy :

    You are a dare devil Nettie ,but that's your nature i guess .
    Enjoy reading your your travels .
    Nice pictures .
    love Lucy xo

  • 24 Januari 2014 - 18:42

    Jet:

    Hallo Nettie

    Alweer zoveel avonturen beleefd en wij kunnen er van mee genieten en huiveren als het wat ons betreft al te spannend word .
    Geniet er nog maar lekker van
    hartelijke groeten van Richard en Jet

  • 24 Januari 2014 - 19:09

    Sandra:

    Ha mams, nou deze reis is echt helemaal anders uitgepakt. Volgende reis toch weer India? Heb je bij de floating market ook zo'n mooie foto tegeltje/bord gekocht (hihi)? Wij hebben onze eerste werkweek er alweer op zitten en het valt niet mee. Dit weekend de foto's maar uitzoeken zodat we de reis niet te snel vergeten. Veel plezier in Laos.

    liefs Sandra

  • 24 Januari 2014 - 22:59

    Jeanne Brands:

    Hoi Nettie,
    Heel wat verslagen had ik nog niet gelezen, dus echt er voor gaan zitten. Wat ben je toch een reiziger. Hé 'Mensenkennis': let op! Maar je ziet wel heel veel deze reis. Kom je nog een keer ons helpen om een Dagtocht uit te kiezen? Geniet van de verre landen en kom veilig weer terug. Groetjes, Jeanne

  • 24 Januari 2014 - 23:34

    Joke Kreijtz:

    Hallo Nettie.

    Ik hou erg van thrillers het kost me niets maar ik kan elke week
    een stukje verder lezen op de e reader.

    dit boek is geschreven door Nettie.

    Super leuk en ook weer spannend kijk alweer uit naar het vervolg.

    Gr Kees en Joke.

  • 25 Januari 2014 - 00:19

    Mieke:

    Hoi zus, ik wou dat ik daar ook weer was, ik krijg bijna heimwee naar zo'n vakantie. En dan toch weer naar Laos, is ook wel een heerlijk relaxed land. Maria (van Haandel) en Charles gaan daar 20 febr. naar toe. Zondag komen ze bij ons voor informatie, dan ben ik toch weer een beetje in die sferen.
    Liefs Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nettie

De werkelijke ontdekkingsreis bestaat niet uit het zoeken van nieuwe landschappen, maar in nieuwe ogen hebben. Marcel Proust, A la recherche du temps perdu

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 582
Totaal aantal bezoekers 180817

Voorgaande reizen:

29 December 2018 - 10 Februari 2019

Filipijnen 2019

31 December 2017 - 15 Februari 2018

Op weg naar de horizon

31 December 2016 - 31 Januari 2017

Thailand 2017

25 Mei 2015 - 12 Juli 2015

Indonesia

29 December 2013 - 17 Februari 2014

Maleisia, Laos en Thailand

30 November 2012 - 08 Januari 2013

Sri Lanka en Zuid India

04 December 2011 - 18 Januari 2012

South India

01 Februari 2011 - 01 Maart 2011

Fly Brazil!

06 Januari 2010 - 10 Februari 2010

Thailand, Laos en Cambodia 2010

22 September 2009 - 13 Oktober 2009

Magisch Marokko

01 Januari 2009 - 16 Februari 2009

Thailand, Laos en Cambodia 2009

Landen bezocht: