Nog maar eentje dan??? - Reisverslag uit Schaijk, Nederland van Nettie Venne - WaarBenJij.nu Nog maar eentje dan??? - Reisverslag uit Schaijk, Nederland van Nettie Venne - WaarBenJij.nu

Nog maar eentje dan???

Door: Nettie

Blijf op de hoogte en volg Nettie

13 Januari 2013 | Nederland, Schaijk

Sinds een week ben ik weer terug in Schaijk en het verschil met India is weer enorm. Eigenlijk ook niet te beschrijven of uit te leggen: dat laat ik dan maar aan Jelle Brandt Corstius. Deze jongeman heeft een prachtige serie over India gemaakt die tijdens mijn afwezigheid werd uitgezonden.
Hij probeert iets meer te laten zien van dit land dan de meeste georganiseerde reizen doen. Ik probeer natuurlijk ook iets verder te kijken - en te lezen - dan mijn neus lang is maar het land is moeilijk te begrijpen.
Bijvoorbeeld: wat te denken over de manier waarop India zijn vrouwen behandeld? Gelukkig dat er daarginds iets begint te dagen, want ook in India stonden de kranten letterlijk van voren tot achter vol over de verkrachtingszaken en is er veel discussie.
Voor mij is er veel om over na te denken tijdens en na zo'n reis. Het blijft ontzettend spannend om als westerse vrouw in India rond te lopen. Ik voel me daar over het algemeen heel veilig maar het blijft opletten. Ik heb me natuurlijk een paar keer laten beduvelen (niet zo heel erg) maar daar leer je alleen maar van.
Op vrijdagavond om 8 uur toen ik weer terug was van Sri Lanka werd ik helemaal blij toen ik zag dat tegenover mijn hotel een inmense grote bruiloft werd gevierd. De bruidegom had blijkbaar een heeeeel rijke vader want er waren toch zeker een paar duizend gasten aanwezig die allemaal mochten mee-eten. Ik ook natuurlijk maar ik film en fotografeer liever. En maak links en rechts een praatje en verontschuldig me voor mijn kleding: volgende keer toch maar een jurkje meenemen. Iedere keer als ik in India ben is het blijkbaar "trouw-seizoen": leuk is dat!
Daags na aankomst in Mumbai stond mijn taxi al klaar om me naar de bezienswaardigheden van Mumbai te brengen en dat zijn er veel. Natuurlijk het beroemde Victoria treinstation, en Postkantoor, maar ook de Dhobi Gat: dat is de alller-grootste openbare wasplaats ter wereld. De mannnen - nee geen vrouw te zien - doen daar de was in grote betonnen bakken en het is intussen zo beroemd dat het wereld-erfgoed is geworden. Verder naar het hoogste punt: de Hangende tuinen, met uitzicht over Mumbai. Toen nog naar een huis waar Mahatma Gandie heeft geleefd en verder nog wat tempels, kortom een interessante dag met een bijzondere gids: hij had nl maar een (rotte) tand in zijn mond en hij wilde me alles wel uitleggen maar al wat er uitkwam was wat geslis en onduidelijk klanken. Och erme, de man was nog maar 65 en toen hij me daags erna naar het vliegveld wilde brengen mocht dat niet van de hoteleigenaar want hij zag blijkbaar ook niet meer zo goed! Oke, de laatste dag: ik zat tot mijn grote vreugde in een hotel aan de zee/boulevard vlak bij de "Gate of India" en het grote Thai Mahal hotel, waar ik na een zware controle mocht binnenlopen om foto's van foto's te maken van hun wereldberoemde gasten: Obama, Clinton, Roger More, Richard Gere, etc.
En tot slot met de ferryboot naar elephant island: een uitstekende manier om mijn reis te besluiten.
En oja de taxirit naar het vliegveld ging deze keer over een spiksplinter nieuwe weg die "sea link" heet. Er moet tol voor betaald worden maar ik vroeg me verbaasd af waarom we in godsnaam al die andere keren door dat stikdrukke Mumbai reden en deze 7-baans weg niet gebruikt hebben? Misschien die 85 roepees die het extra kost?
Maar goed, na 6 weken heb ik het gevoel het reizen weer helemaal onder de knie te hebben en ik laat het hier maar bij.
Tot slot wil ik iedereen heel erg te bedanken voor zijn- of haar reacties; ik was daar altijd heel erg blij mee en vond het heel jammer dat ik meestal niet in staat was om te reageren.

  • 13 Januari 2013 - 20:29

    Mieke:

    Ik vond het leuk om je verhalen te lezen en jou prachtige foto's te zien maar ik ben blij dat je weer 'veilig' thuis bent en dat ik je weer gezien heb.
    Liefs Mieke

  • 13 Januari 2013 - 21:23

    Dorien:

    Fijn om te horen dat de laatste dagen van je vakantie in Mumbai weer helemaal top waren. Maar zoals Mieke al zei, toch fijn dat je weer thuis bent.

  • 13 Januari 2013 - 21:49

    Berthie:

    Nettie,
    Gelukkig weer heelhuids thuis.
    We hebben genoten van de verhalen van je; vooral Sri Lanka waar wij ook geweest zijn.
    Groetjes van
    Berthie en Hennie

  • 13 Januari 2013 - 23:09

    Jet:

    Ha die Nettie
    Welkom terug in Schaijk . WE HEBBEN GENOTEN VAN JE PRACHTIGE REISVERHALEN BELEFENISSEN EN EMOTIONELE FOTO'S .
    we vinden je erg dapper alle bewondering van ons .
    Maar zijn vooral blij dat je weer heeluids hier bent .
    We zien elkaar wel weer
    hartelijke groeten van Richard en Jet

  • 14 Januari 2013 - 10:15

    Nettie Van Der Burgt:

    hallo nettie
    Fijn dat je weer thuis bent ,en door je verhalen te lezen,erg hebt genoten van de reis en al je avonturen.


    gr nettie

  • 14 Januari 2013 - 15:44

    Marian:

    Ik dank jou ook. Het is niet altijd eenvoudig om er de tijd en de plek voor te vinden om iets te schrijven. Heb heel erg genoten van de fijne verhalen en de mooie foto`s!

  • 14 Januari 2013 - 18:02

    Kim Romme:

    Hoi Nettie,

    Eigenlijk ken ik jou helemaal niet, maar via Nelly v Grunsven werd ik getipt om even je reisverhalen door te spitten. Je schrijft leuke verhalen en ik moet zeggen als mede india reiziger dat jouw verbazingen over het land mij niet vreemd zijn. Toch denk ik dat je het met me eens bent dat de wereld maar saai zou zijn als het overal hetzelfde was ; )

    Gr. Kim

  • 14 Januari 2013 - 21:15

    Wilma:

    ja nelly heeft ons vaak verteld over je reizen,en aangezien kim ook graag reist,is het leuk om je verslagen te lezen,groetjes en welkom in het koude natte schayk
    wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nettie

De werkelijke ontdekkingsreis bestaat niet uit het zoeken van nieuwe landschappen, maar in nieuwe ogen hebben. Marcel Proust, A la recherche du temps perdu

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1697
Totaal aantal bezoekers 180806

Voorgaande reizen:

29 December 2018 - 10 Februari 2019

Filipijnen 2019

31 December 2017 - 15 Februari 2018

Op weg naar de horizon

31 December 2016 - 31 Januari 2017

Thailand 2017

25 Mei 2015 - 12 Juli 2015

Indonesia

29 December 2013 - 17 Februari 2014

Maleisia, Laos en Thailand

30 November 2012 - 08 Januari 2013

Sri Lanka en Zuid India

04 December 2011 - 18 Januari 2012

South India

01 Februari 2011 - 01 Maart 2011

Fly Brazil!

06 Januari 2010 - 10 Februari 2010

Thailand, Laos en Cambodia 2010

22 September 2009 - 13 Oktober 2009

Magisch Marokko

01 Januari 2009 - 16 Februari 2009

Thailand, Laos en Cambodia 2009

Landen bezocht: