Aaah... Ooty!!! - Reisverslag uit New Delhi, India van Nettie Venne - WaarBenJij.nu Aaah... Ooty!!! - Reisverslag uit New Delhi, India van Nettie Venne - WaarBenJij.nu

Aaah... Ooty!!!

Door: Nettie

Blijf op de hoogte en volg Nettie

26 December 2011 | India, New Delhi

Terwijl Holland nu zo'n beetje aan het uitbuiken is, probeer ik een beetje in de kerstsfeer te komen. Dat lukt niet, alhoewel er toch iets gevierd wordt, maar dat heeft meer weg van een Kermis!
En ik had me echt voorgenomen om in Ooty naar de nachtmis te gaan, waar ik kon kiezen tussen de St Stevens of de St Thomas kerk; of een Jain tempel of een Hindoe tempel of een protestantse kerk; alles leeft hier vreedzaam naast elkaar en dat geeft dan weer wel een kerstgevoel. De reden dat ik niet ging was dat het stervenskoud was en geen schone, en geen warme kleren meer had. Ooty ligt in de Nilgiri Hills op 2260 meter hoogte. Dus overdag lekker warm en 's nachts (temp. rond het vriespunt) had ik aan 3 (dunne!) dekens niet genoeg. Sokken aangehouden, tricot broek, T-shirt met lange mouwen, niets hielp. Ging ik 's morgens op het trapje van het hotel zitten om warm te worden, zegt de vriendelijke manager: I'll give you de sun", en zet een stoel en een tafeltje - in de zon- voor me neer, de schat.
Maar ondanks de kou is Ooty een schitterende plek om te zijn: prachtige hoge eucalyptusbomen die heerlijk ruiken als je in de bossen wandelt en veel theeplantages.
De 2e dag heb ik de trekking van 17 km meegedaan (d.w.z. 10 km),een zeldzaam mooie wandeling. En natuurlijk knap dat ik meedeed want vanzelfsprekend was ik weer met afstand de oudste tussen het internationale gezelschap: 2 Canadese meisjes, 2 Duitsers,en 4 Fransozen. Halverwege kregen we een lunch die erbij hoorde: kranten als tafellaken, bananenbladeren als bord en eten met je handen: de eigenaar komt telkens met emmers langs en kwakt er weer wat rijst of groenten bij.
Overigens, iedereen die naar Ooty gaat wil met het treintje naar beneden, maar helaas, dat was al tot januari volgeboekt. Als bonus kreeg ik een prachtige busreis naar beneden met echt adembenemende uitzichten!
In Coimbatore maar meteen in een overvol treinstation in de lange rij gaan staan voor een ticket naar Cochin (Kerala). Ooty ligt in Tamil Nadu.
Bij aankomst gisteravond (1e kerstdag) had ik grote moeite om een slaapplek te vinden. Uiteindelijk lukte het, maar vraag maar niet hoe het er uitzag!! En ik had me nog wel voorgenomen om na de koude nachten van Ooty een luxe hotel te nemen. Ik heb er wel lekker geslapen trouwens al werd ik vanmorgen wakker van geluiden die wel van een gezin met 12 kinderen leek te komen, dat klopte heel aardig want naast mij was de slaapzaal voor gezinnen. Om 7 uur vanmorgen stond ik alweer buiten om de bus naar hier te nemen. Gelukkig heb ik nu een prachtig "old colonial style" hotel gevonden en Allepey is gezellig, het lijkt er echt wel kermis. En ik ben weer warm, heb heerlijk gedoucht en ga zo meteen m'n kleren wassen (of laten wassen!).
Voor ik al dit moois in Ooty zag, was ik trouwens ook nog in Mysore. de stad die met recht, de mooiste stad van Zuid India mag heten (ondanks de gebruikelijke chaos).
Ook in Mysore staat het mooiste paleis van India, er is een markt (Deravaja) die zeer de moeite waard was en ik ging ook nog met een riksja naar Chamundi Hill voor de grote Hindoetempel. Alleen maar Indiaase mensen gezien!
(Ik schrik me een ongeluk: komt er een steekvlam en een knal hier onder het buro vandaan, gelukkig is mijn verhaal ernog!