Mainly blue sky! - Reisverslag uit Madikeri, India van Nettie Venne - WaarBenJij.nu Mainly blue sky! - Reisverslag uit Madikeri, India van Nettie Venne - WaarBenJij.nu

Mainly blue sky!

Door: Nettie

Blijf op de hoogte en volg Nettie

20 December 2011 | India, Madikeri

Hoofdzakelijk blauwe lucht: maar laat er nou net vandaag wat wolken overdrijven! Geen nood, ik had nog een massage gepland en die zijn hier weer heel anders dan in Thailand.
Ze worden ayurvedisch genoemd: ayur betekent Leven en vedi is kennis: massage met kennis van het leven dus. Deze term wordt overal te pas en te onpas gebruikt, veelal voor de toeristen.
Alhoewel: je moet er wèl voor naar de dokterspraktijk, netjes op je beurt wachten en daarna word je, door twee vrouwen tegelijk, ingesmeerd met ayurvedische olie die in grote vegen van je schouders tot je tenen niet bepaald zachtzinnig wordt ingewreven.
Ter afsluiting "bestempelen" de dames je met hete kruidenkussentjes.
Je moet de kruidenolie minstens 2 uur laten intrekken met als gevolg dat je na een uurtje weer buiten staat, van onder tot boven druipend van de olie, inclusief je haar! Kortom: ik loop er weer helemaal ontspannen bij na de zware busreis van 3 dagen geleden en ik verheug me er op om morgen aan de volgende etappe naar Mysore te beginnen.
En eigenlijk is dat het liefste wat ik doe: weer verder reizen en genieten van het landschap: er is binnenin de bus, of buiten àltijd wel wat te zien: "never a dull moment". Al moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat ik na ongeveer 4 uur wèl blij ben als we op de plaats van bestemming zijn.
Afgelopen week heeft het kustplaatsje Gokarna erg veel indruk op me gemaakt. Vroeger, maar nu ook nog wel, was het een plaats waar Europese hippies bleven hangen, sommigen zijn nooit meer weggegaan!
Gokarna is voornamelijk een bedevaartsplaats waar een Hindoe-tempel midden in het dorp staat en mijn balkonnetje was daar net tegenover. De hele dag zag ik door het smalle straatje de pelgrims met honderden tegelijk arriveren. De mannen liepen met ontbloot bovenlijf en een soort luier (mundu) om, weer naar een andere tempel. De betekenis van alle rituelen die ik zag kan ik niet verklaren want "foreigners" zijn niet toegestaaan in de tempel. Omdat Gokarna ietwat toeristisch is, kan ik hier weer eens een lekkere pizza (die ik thuis nooit eet) bestellen en da's erg welkom na al dat gepeperde indiase eten!
Er is een wereld van verschil tussen Gokarna en de moderne, grote stad Mangalore. Daar zat ik naast een groot, nieuw winkelcentrum en 's avonds trad daar een popgroep op die hordes jongelui aantrok. Groter kon het verschil met Gokarna niet zijn. O ja, en dan zou ik Palolem bijna vergeten: alle toeristen op een kluitje op het strand. Ik weet het nu zeker: ik hou er niet va op het strand te liggen. Daar is het sowieso te warm voor. Gelukkig mag een mens kiezen he? Bovendien had ik een heerlijk guesthouse, ver van de herrie en het strand waar ik uuuren op mijn balkonnetje heb zitten lezen. Ondertussen stiekem naar beneden kijkend waar het echte indiase leven zich afspeeld!