Slapend naar Kolhapur - Reisverslag uit Kolhāpur, India van Nettie Venne - WaarBenJij.nu Slapend naar Kolhapur - Reisverslag uit Kolhāpur, India van Nettie Venne - WaarBenJij.nu

Slapend naar Kolhapur

Door: Nettie

Blijf op de hoogte en volg Nettie

11 December 2011 | India, Kolhāpur

Achteraf was het een goede beslissing: bij het bestellen van het busticket bleek dat er alleen maar een Snoozer (=slaapbus) naar Pune ging. Ik dacht: als ik dan tóch slaap kan ik net zo goed dóórslapen tot aan Kolhapur (richting Goa). Maar ik had mijn twijfels toen ik me gisteravond - in het stikdonker - liet wegbrengen naar het busstation: ik zag alleen mannen. Toen ik wat benauwd keek vertelde een vriendelijke Indiaase man me dat zijn moeder ook mee ging en dat ik een eigen bed kreeg. En de man had gelijk, het was veilig. Ik kreeg een knus blauw bekleed hokje met een dik matras en toebehoren. En alleen maar aardige, vriendelijke mensen om me heen, niets om bang voor te zijn. De bus helde zo nu en dan flink over naar links of rechts maar het wende vrij snel. Na een goede nachtrust werd ik om half 7 's morgens door mijn buurman gewekt: madam this is Kolhapur.
Alweer een prettige ervaring rijker!
Ondanks de aanbeveling van mijn Lonely Planet gids is de aankomst in een stad voor mij bijna altijd teleurstellend, want wat zijn ze chaotisch (en lelijk en vies).
Maar uit ervaring weet ik dat dat gevoel snel overgaat in nieuwsgierigheid. Straks komt de riksja man me halen om het sightseeing programma uit de Lonely Planet te doen. Wat ik maar niet begrijp is dat die aardige, nette, vriendelijke, goed verzorgde Indiers al hun afval uit het raam of op straat kieperen. Nergens een vuilnisbak- of wagen te bekennen. Wel overal hopen afval vermengt met koeien, geiten (of mannen) poep. Nou ja, ze moeten het zelf weten natuurlijk, maar ik zou daar toch even korte metten mee maken. Wat ook vreemd is dat ik overal als VIP (very important person) wordt behandeld. Heel vaak willen mensen met me op de foto. In Aurangabad werd ik met de camera gevolgd door een groep jongeren. Sommigen durven te vragen waar ik vandaan kom en wat ik doe enz. Het mooie blonde meisje uit Limburg - dat ik eergisteren ontmoette - had er zelfs last van. Overal werd ze - zonder vragen - gefotgrafeerd. De gids verteld me desgevraagd dat het meestal mensen van het platteland op excursie zijn en vreemdelingen zien ze normaal alleen maar op TV en nu zien ze ons in het echt. Ik heb het al eerder meegemaakt tijdens mijn reizen maar het blijft een vreemde gewaarwording.
Over een kwartiertje ga ik met de bus naar Paniji (Goa). Ik heb er nu al zin in. Heb zojuist een echt Indiaas zondagmorgen ontbijt gehad: dosa met twee pittige sausjes, waarvan ik er maar ééntje kan eten.
Tja, ik moet maar leren te eten wat de pot schaft en dat valt lang niet altijd mee.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Kolhāpur

South India

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2012

Happy Pongal!

14 Januari 2012

Aan het eind van de weg en weer terug!!

10 Januari 2012

Opmerkelijk!

04 Januari 2012

Een regenachtig Oudjaar!

29 December 2011

Door de backwaters van Kerala
Nettie

De werkelijke ontdekkingsreis bestaat niet uit het zoeken van nieuwe landschappen, maar in nieuwe ogen hebben. Marcel Proust, A la recherche du temps perdu

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 180815

Voorgaande reizen:

29 December 2018 - 10 Februari 2019

Filipijnen 2019

31 December 2017 - 15 Februari 2018

Op weg naar de horizon

31 December 2016 - 31 Januari 2017

Thailand 2017

25 Mei 2015 - 12 Juli 2015

Indonesia

29 December 2013 - 17 Februari 2014

Maleisia, Laos en Thailand

30 November 2012 - 08 Januari 2013

Sri Lanka en Zuid India

04 December 2011 - 18 Januari 2012

South India

01 Februari 2011 - 01 Maart 2011

Fly Brazil!

06 Januari 2010 - 10 Februari 2010

Thailand, Laos en Cambodia 2010

22 September 2009 - 13 Oktober 2009

Magisch Marokko

01 Januari 2009 - 16 Februari 2009

Thailand, Laos en Cambodia 2009

Landen bezocht: