De `bed sheets` van de Maranhenses - Reisverslag uit Barreirinhas, Brazilië van Nettie Venne - WaarBenJij.nu De `bed sheets` van de Maranhenses - Reisverslag uit Barreirinhas, Brazilië van Nettie Venne - WaarBenJij.nu

De `bed sheets` van de Maranhenses

Door: Nettie

Blijf op de hoogte en volg Nettie

18 Februari 2011 | Brazilië, Barreirinhas

Pousada de Lucia, zo heet het hotel waar ik gisteravond arriveerde, het ligt net buiten het centrum van Barreirinhas. Vanaf hier worden alle excursies naar Parque Nacional dos Lencois Maranhenses georganiseerd. Per boot, vliegtuig, jeep of te voet. Ik heb nog maar net m´n ontbijt op of Snorremans staat al te gebaren dat ik mee moet komen. Hij brengt me binnendoor, over het hoge duin naar het kleine haventje en duwt me zo ongeveer het toeristen bureautje in. Ook daar spreekt men geen Engels dus wordt aan de hand van een landkaart uitgelegd, waar ik naar toe ga, hoe vaak we stoppen en wat ik nog wel begrijp is dat we om 4 uur terug zijn. Met de boot dus. Gelukkig weer net op tijd aan het reispilletje gedacht! We (8 personen) gaan met een speedbootje een hele brede, kronkelende rivier op. De stuurman doet uitgebreid verslag van wat we zien. In het Portugees natuurlijk. Maar gelukkig kan ik met eigen ogen zien hoe mooi het is. We stappen onderweg regelmatig uit om de duinen te beklimmen. En je kan ook zwemmen als je had geweten dat je badpak óók mee had gemoeten. Lencois betekent dus beddenlakens en da´s heel toepasselijk voor een 1550-sq-km met duinen en lagunes. Een gebied dat zich uitstrekt van 70 km langs de kust en 50 km inlands. Nogal uniek he?
Ben heel blij dat ik ervoor gekozen heb om niet terug te vliegen maar om langs de kust terug te reizen naar Fortaleza.
De foto´s moeten voor zich spreken!