Verder naar het Noord-Westen - Reisverslag uit São Luís, Brazilië van Nettie Venne - WaarBenJij.nu Verder naar het Noord-Westen - Reisverslag uit São Luís, Brazilië van Nettie Venne - WaarBenJij.nu

Verder naar het Noord-Westen

Door: Nettie

Blijf op de hoogte en volg Nettie

14 Februari 2011 | Brazilië, São Luís

Inmiddels ben ik aangekomen in deze oude, coloniale stad en kijk ik terug op de lange busrit. Het viel best mee, ´s nachts `gewoon` geslapen en toen ik wakker werd dacht ik even dat we in Afrika waren aangekomen. Overal nederzettingen met rieten daken en groepjes mensen zittend onder de grote mangoboom. Het gaf me een vertrouwd gevoel.

Nu schijnt het zo te zijn dat Sao Luis in de 18e en 19e eeuw dé aanvoerhaven was voor slaven uit Afrika. Die hebben zich gemengd met de Indianen die hier al woonden en de Portugezen die het land hebben bezet (net als de Nederlanders daarvóór trouwens, in ca 1600). De afstammelingen lopen hier nu allemaal rond. In de vorige eeuw was Sao Luis een van de rijkste steden van Brazilie en dat is nog te zien aan de prachtige oude huizen die de toenmalige planters zich konden veroorloven. Maar dat is nu allemaal over. Ondanks het feit dat Sao Luis door de Unesco tot werelderfgoed is uitgeroepen ontbreekt het geld om al dat moois te herstellen. Toch is het een stad met heel veel sfeer. Ik voel me er helemaal thuis en zit dit stukje alvast te schrijven in de oude mercado, de plaats waar de lokale bevolking zo tegen zondsondergang een pilsje komt drinken en natuurlijk voetbal zit te kijken. Ik hoor nu voor de 3e keer `gooooaaaaal` en volgens mij zijn het allemaal herhalingen die ze laten zien. Overigens moet ik wel erg vaak van de Brazilianen horen dat ze tóch beter kunnen voetballen dan de Hollanders. Ik geef ze natuurlijk groot gelijk!
Ik begin de smaak van het reizen nu echt te pakken te krijgen, dat komt door de speciale ontmoetingen die er toch wel zijn, ondanks het taalprobleem. Vanmiddag op het plein lange tijd zitten praten met een vrouw van 60 die net was hersteld van een heleboel chemotoestanden en alles wat daarbij komt (!) en ze zei: wij oudjes moeten blijven reizen, dat is erg goed voor lichaam en geest. Ze is blij met iedere dag die ze heeft, terwijl ze er toch echt niet ziek uitzag. Morgen nog een dagje hier rondstruinen en overmorgen met de catamaran naar Alcantara. Ook historisch volgens de verhalen.
PS Ik heb mijn kabeltje om foto´s te kunnen plaatsen ergens laten liggen in Sao Luis. Helaas dus voorlopig geen foto´s meer.



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, São Luís

Nettie

De werkelijke ontdekkingsreis bestaat niet uit het zoeken van nieuwe landschappen, maar in nieuwe ogen hebben. Marcel Proust, A la recherche du temps perdu

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 180870

Voorgaande reizen:

29 December 2018 - 10 Februari 2019

Filipijnen 2019

31 December 2017 - 15 Februari 2018

Op weg naar de horizon

31 December 2016 - 31 Januari 2017

Thailand 2017

25 Mei 2015 - 12 Juli 2015

Indonesia

29 December 2013 - 17 Februari 2014

Maleisia, Laos en Thailand

30 November 2012 - 08 Januari 2013

Sri Lanka en Zuid India

04 December 2011 - 18 Januari 2012

South India

01 Februari 2011 - 01 Maart 2011

Fly Brazil!

06 Januari 2010 - 10 Februari 2010

Thailand, Laos en Cambodia 2010

22 September 2009 - 13 Oktober 2009

Magisch Marokko

01 Januari 2009 - 16 Februari 2009

Thailand, Laos en Cambodia 2009

Landen bezocht: