Tuk tuk madame? - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Nettie Venne - WaarBenJij.nu Tuk tuk madame? - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Nettie Venne - WaarBenJij.nu

Tuk tuk madame?

Door: Nettie

Blijf op de hoogte en volg Nettie

02 Februari 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

We lopen in een oude boomgaard met hier en daar wat kuilen, 15 km buiten Phnom Penh. Het lijkt er vredig, de vogels fluiten en prachtige vlinders fladderen om ons heen. "Be quiet" lees je overal op de bordjes, maar die tekst is overbodig want de mensen die er lopen zijn muisstil en hebben waarschijnlijk ook net een bezoek gebracht aan het Tong Slueng museum in de stad, net als wij. De boomgaard waar we lopen is helemaal niet zo vredig want het zijn de beruchte Killing Fields en in het gebouw vooraan liggen de geraamtes 7 verdiepingen hoog opgeslagen. De aanstichter van dit alles, Pol Pot is de meest beruchte oorlogsmisdadiger aller tijden. Je hoeft alleen maar dat ene bordje te lezen bij de oude boom: "Killing tree" against which de excutors babies killed " Onmiddelijk zie je dit gruwelijke tafereel voor je en de rillingen lopen je over de rug, ondanks een temperatuur van 35 graden. Het is bij benadering niet te schatten hoe een mensenbrein tot zoiets in staat is. We zagen de martelwerktuigen en lazen de verhalen van de slachtoffers.
Pol Pot had de intentie om alleen maar 2 categorieen mensen over te houden: de boeren en fabrieksarbeiders. De rest werd systematisch uitgeroeid. Meer dan 2 miljoen mensen verloren op verschrikkelijke wijze het leven.
Het ergste van alles vind ik dat het nog geen 40 jaar geleden is. Als ik toen geweten had wat ik nu weet was ik voor de Cambodjaanse ambassade in hongerstaking gegaan. Wat kan een mens er aan doen?

Oke, vandaag dan maar een paar vriendelijker bezoekjes: het Koninklijk Paleis en het Nationaal Museum. Bij het paleis mochten we het Cambodjaanse slagwerk even proberen en meespelen. Het mooie van deze bezoekjes is dat het allemaal op loopafstand ligt. We zitten aan de rijke kant van Phnom Penh dus bijna alles is op loopafstand. Dit tot groot verdriet van al die tuk tuk jongens (motorkarretjes) die ons de hele dag de kop gek zeuren: tuk tuk madame?? Als we het hoekje omslaan staan we op de boulevard die helemaal langs de Mekong loopt.
Het is er een drukte van jewelste en alles en iedereen rijdt door elkaar heen: dat gaat wonderlijk goed ondanks het ontbreken van stoplichten. Eergisteren hebben we een overnachting gedaan in Kratie met als doel de dolfijnen te zien. Helaas, wij konden niet pinnen, noch bij de grens, noch in Kratie. Dus zonder 9 dollar per persoon mag je niet zelfs niet de kant van de Mekong opkijken. Ons gids bracht ons als troost naar een ander schitterend plekje aan de rivier, een eindje verderop. We hebben daar de zonsopgang afgewacht (zonder dolfijnen) en zijn toen achter op de brommer door allerlei kleine Cambodjaanse dorpjes teruggebracht naar Kratie. Dat was ook heel erg indrukwekkend vanwege de ontzaggelijke armoede die we zagen.
Ik ben erg benieuwd wat ons Miek als algemene indruk voor Cambodja beschrijft. Want als je Laos al een arm land vindt dan is Cambodja nog vele malen erger. Maar niet hier in de hoofdstad, tenminste niet in dit deel van de stad, want natuurlijk heeft PP ook een krottenwijk maar daarvan zagen we niet zo veel.

• 02 Februari 2010 - 14:58

Nellie:

Hoi Nettie,
    heb net de foto,s gekeken van gebakken spinnen,dat jij daar nog kan eten.
    Maar het is wel goed voor je lijn.
    Wij wensen jullie nog een fijne week en een goede terug reis,
    tot ziens in Leuth

• 02 Februari 2010 - 17:14

Sandra:

Ha mams,

Eindelijk de Killing Fields gezien. Toch niet overdreven dat dit toch wel enorm indrukwekkend is of niet ? Ik las net bij tante Mieke over de grensovergang, inderdaad een lachertje. Geniet nog van de laatste week.

Liefs Sandra

• 02 Februari 2010 - 18:09

Bergjes Zeeland:

Hoi Nettie, geniet samen met Mieke nog van de laatste week.
    Kees en Dorien

• 02 Februari 2010 - 19:38

Peter:

Hoi Nettie,
    ik lees hierboven dat iedereen je een fijne laatste week wenst.
    Dat je daarover al moet gaan nadenken zeg, erg he?
    Het is dan al wat vroeg maar toch wil ik je alvast bedanken dat je zo goed op Mieke gepast hebt :)
    Jullie reisverhalen en foto's zijn verschillend, maar vullen elkaar mooi aan. Ik reis met jullie mee.
    Nog een fijne reis verder.
    Groetjes Peter.

• 04 Februari 2010 - 14:19

Piet En Ardie:

Hoi Nettie en Mieke
    Heel indrukwekkend de Killing Fields.Geniet de laatste week van de mooie natuur,cultuur en de vriendelijke mensen.Wij hebben gebakken krekels gegeten ze smaakten naar chips. Nog een hele fijne week en een goede terugreis en tot ziens